مانیتورینگ و مدیریت شبکه – Monitoring and Network Management

معرفی قابلیت های سیستم مانیتورینگ

monitoring
یک سیستم مانیتورینگ شبکه، تمامی شبکه داخلی شما را برای پیدا کردن مشکلات پایش می کند . این سیستم می تواند به شما کمک کند میزان دانلود کاربران شبکه و استفاده آنها از اینترنت را بدانید ، فضاهای اشغال شده توسط ایمیل های اسپم و کاربرانی که بیهوده ایمیل ارسال می کنند را شناسایی و سرورهایی که در حال بروز مشکل هستند یا مشکل ایجاد خواهند کرد را مشخص و ترافیک شبکه را مشاهده کنید همچنین موارد غیرعادی را در قالب گزارش ببینید و علاوه بر اینها نرم افزارها سخت افزارهای موجود در شبکه را نیز مشاهده کنید. بصورت کلی می توانید با داشتن یک سیستم مانیتورینگ قوی در سازمان خود از تمامی اتفاقاتی که در شبکه خود چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری رخ می دهد آگاه شوید.
برای یک سیستم جامع مانیتورینگ فرقی نمی کند که شبکه شما کابلی است یا بیسیم ، LAN است یا WAN و یا شبکه موبایل است .
می توانید گوشی های هوشمند ، سرورهای فیزیکی ، سوئیچ ها ، روتر ها ، فایروال ها ، Access Point ها ، لینک های رادیویی ، اطلاعات داخل Rack و انواع و اقسام تجهیزات سخت افزاری مورد استفاده در شبکه را در کنار سیستم عامل هایی مثل Android ، ویندوز ، لینوکس ، Mac و ... مانیتور کنید.

سوالی که ممکن است بوجود آید این است که چرا با وجود یک شرایط قابل اعتماد برای شبکه با راه اندازی سیستم مانیتورینگ مشقت مدیریتی شبکه و افزایش بار کاری را برای خود باعث شویم؟

جواب اینگونه میتواند بیان شود که شما چرا خودرو خود را هر چند وقت یکبار به معاینه فنی می برید با اینکه می دانید خودرو شما راه می رود و مشکلی در حال حاضر ندارد ؟ یا اینکه چرا پیشنهاد می شود که هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید و سلامت دندانها را بررسی کنید ؟
بر اساس مثالی که زدیم، مهمترین دلیلی که ضرورت وجود یک سیستم مانیتورینگ جامع را در شبکه روشنی می سازد، بررسی سلامت وضعیت فعلی شبکه است ، اطمینان از دسترسی پذیری (Availability) سیستم ها و سخت افزارهای شبکه که باعث بالا رفتن کارایی شبکه خواهند شد. با مرور نمودن وضعیت در سیستم مانیتورینگ کمبود ها و نقاط ضعف شبکه به آسانی قابل شناسایی می باشند.
×

Powered by WhatsApp Chat

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟