طراحی و معماری شبکه

طراحی و معماری شبکه

design-network

قبل از اجرا یا ایجاد تغییرات در شبکه داشتن یک طرح و برنامه برای انجام آن دارای اهمیت ویژه ای است که در صورت نبود برنامه و طرح در هنگام اجرا و عملکرد، شبکه دچار مشکلات مختلفی خواهد شد. همچنین این نوع شبکه ها قابلیت گسترش زیادی را دارا نخواهند بود.یک طراحی صحیح سبب می­شود تا شبکه قابل اعتماد، قابل گسترش و مقرون به صرفه باشد و مشکلات پیچیده طراحی شبکه را برای ما آسان تر و مدیریت پذیرتر نماید. مشکلات در قسمت های مختلف تقسیم می شوند و اینکار به طراح شبکه کمک می کند تا با بهینه سازی سخت افزار و نرم افزار شبکه، وظایف خاص را انجام دهد. زمانی که طراحی شبکه مورد بحث قرار می گیرد دسته بندی شبکه براساس تعداد دستگاه های سرویس گیرنده کمک زیادی را در طراحی انجام خواهد داد، طراحی شبکه به اندازه و نیاز سازمان وابستگی زیادی دارد. به طور مثال بستر مورد نیاز برای یک شبکه کوچک با تعداد محدودی دستگاه نسبت به یک شبکه بزرگ با تعداد قابل توجهی دستگاه بسیار متفاوت تر می باشد که در آن متغیرهای زیادی در زمان طراحی شبکه باید در نظر گرفته شود. شبکه را براساس تعداد دستگاه های سرویس گیرنده به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

  • Small Network: شبکه هایی با حداکثر ۲۰۰ سرویس گیرنده
  • Medium-Size Network: شبکه هایی با ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ سرویس گیرنده در این دسته قرار می گیرند.
  • Large Network: شبکه هایی با بیش از ۱۰۰۰ سرویس گیرنده

اصول مهندسی در زیرساخت

Print

فارغ از مسائل مرتبط با اندازه و نیاز شبکه، اجرای موفق طراحی شبکه نیاز به پیروی از اصول مهندسی در زیرساخت دارد که برخی از موارد مهم این اصول در ذیل آمده است:

  • Hierarchy: این طراحی سلسله مراتبی به طراح کمک می کند که یک شبکه مطمئن طراحی کند و مشکلات پیچیده طراحی را راحت تر و قابل مدیریتتر کند.
  • Modularity: طراحی ماژولار که باعث می شود عملکرد بخش های مختلف موجود در شبکه به صورت یک ماژول عمل کند و به این صورت طراحی ساده تر می شود. سیسکو چندین ماژول را معرفی کرده که شامل دیتاسنتر ، لبه اینترنت ، بلوک سرویس دهی و بخش Campus می باشد.
  • Resiliency: شبکه باید بتواند در شرایط عادی و غیرعادی به کار خود ادامه دهد. در شرایط عادی ترافیک براساس انتظار ما جریان دارد ولی شرایط غیر عادی زمانی است که یک سخت افزار یا نرم افزار ما دچار مشکل شود یا ترافیک زیادی وارد شبکه شود یا حمله هایی مانند DoS ایجاد شود.
  • Flexibility: شبکه طراحی شده باید توانایی تغییرات را داشته باشد به طور مثال یک سرویس به این شبکه اضافه شود یا توان شبکه را افزایش دهیم این تغییرات باید بودن ایجاد وقفه در عملکرد و اختلال در سرویس دهی صورت پذیرد.

امروزه شبکه های مدرن به صورت چند لایه طراحی می شوند و هر کدام از این لایه ها خصوصیات و وظایف خود را بر عهده دارند، مزایای بسیاری برای طراحی لایه ای وجود دارد چون هر دستگاه در هر لایه وظیفه و عملکرد مشخصی دارد که این ویژگی باعث میشود که حذف، اضافه، جایگزینی بخشی از شبکه به راحتی قابل انجام باشد. این انعطاف پذیری و سازگاری باعث می شود این مدل بسیار مقایس پذیر و قابل گسترش گردد، همچنین در صورت نیاز می توان از سرویس ماژول های مختلف در لایه های مختلف بهره مند شد که قابلیت های مانند ایجاد امنیت، استفاده از تقسیم بار و غیره را در اختیار طراح قرار می دهد. شرکت ICTN به واسطه تسلط به فناوری های روز جهانی و بهره گیری از سال ها تجربه ارزشمند در زمینه مشاوره، طراحی، راه اندازی، بهره برداری و پایش انواع شبکه های کامپیوتری، آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی منطبق بر استانداردهای جهانی در جهت همسویی با برنامه های استراتژیک و نیازمندی های راهبردی سازمان ها می باشد.

مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری شبکه های LAN
مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و مدیریت شبکه های محلی و بین ساختمانی بی سیم (Wireless Networks)
مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری شبکه های WAN
مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی و پشتیبانی سیستم های IDS/IPS مبتنی بر Host و Network
مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری شبکه های Converged
مشاوره و طراحی بستر شبکه بر پایه فیبرنوری
مشاوره، طراحی، نصب، راه اندازی، پشتیبانی و راهبری انواع Firewall های نرم افزاری و سخت افزاری
امن سازی شبکه و تجهیزات ارتباطی و پیاده سازی پایش های امنیتی و تست نفوذ
مشاوره ، طراحی ، پیکربندی و نگهداری Routing & Switching
×

Powered by WhatsApp Chat

× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟